הפרעות שינה ושלילת רישיון נהיגה
6% מהאוכלוסייה סובלים מדום נשימה בשינה. הבעיה מאופיינת בהפסקות נשימה במהלך השינה עקב חסימת דרכי הנשימה. הפסקות הנשימה הן קצרות אך יכולות להתרחש מספר פעמים רב בכל לילה.
מי שסובל מדום נשימה בשינה אמנם אינו חש בהפסקות הנשימה, אך איכות שנתו נפגעת משמעותית. לתופעה השלכות הן על בריאותו של החולה והן על יכולת התפקוד שלו בחיי היום יום. אחת ההשלכות היא עייפות כרונית משמעותית.
אז מה הקשר בין בעיה של דום נשימה לבין נהיגה?
אצל הסובלים מדום נשימה בשינה איכות השינה ירודה עקב היקיצות הליליות הרבות. בשל כך סובלים רוב החולים מעייפות כרונית בשעות היום. מדובר בעייפות כבדה ומעיקה הפוגעת מאוד בתפקודם היום יומי וביכולת הריכוז שלהם.
לפי נתונים סטטיסטיים נמצא כי אנשים הסובלים מדום נשימה מעורבים בתאונות דרכים באחוזים גבוהים יחסית לאחוז המעורבות בתאונות דרכים בקרב האוכלוסייה הבריאה.
נהגים הסובלים מבעיה זו עלולים להירדם בזמן נהיגה או להיות לא מרוכזים בנהיגה ובכך לפספס מכוניות, הולכי רגל או מכשולים בדרך שיש להיזהר מהם. כתוצאה מכך הם מעורבים בתאונות דרכים רבות ומסכנים את עצמם, את הנהגים והולכי הרגל האחרים ואת הנוסעים עמם.
בעקבות זאת ישנם מצבים בהם רישיון נהיגה של הסובלים מהבעיה נשלל.
מה אומר החוק לגבי דיווח על דום נשימה בשינה?
מי שיש לו רישיון נהיגה מיקצועי חייב לדווח על כך למרב"ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים) ולבצע בדיקת פריקת נתונים (פלט לאחר שימוש במכשיר לאורך תקופה).
בנוסף, מנכ"ל משרד הבריאות אינו מותיר את עניין הכושר הרפואי לנהוג, לשיקול הדעת של הרופא המטפל, אלא קובע בהנחייה לרופאים, (ולפי ההנחייה סעיף 12 ב' לפקודת התעבורה – כל הרופאים בלי יוצא מן הכלל, גם כאלה שאינם מכירים את המטופל ואף כשבאקראי הגיע אליהם), וקובע רשימה של מחלות שחובת רופא להודיע עליהן למרב"ד. כל הבעיות הרפואיות ברשימה זו עלולות לפגוע ביכולתו של האדם לנהוג, בשיקול הדעת שלו, בדרישות הפיזיות הנדרשות לנהיגה או בריכוז.
דום נשימה בשינה היא אחת הבעיות הרפואיות המופיעות ברשימה זו ורלוונטית לכל הנהגים.
מעבר לבדיקות הרפואיות נבדקת גם ההיסטוריה של הנהיגה של אותו אדם (האם היה מעורב בתאונות דרכים רבות וכדומה) וכן הטיפול אותו הוא מקבל והאפקטיביות שלו.
בסמכות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים להמליץ האם האדם יכול להמשיך לנהוג או האם יש לשלול את רישיונו מחמת סיכון הציבור. במידה והוועדה קובעת כי האדם אינו יכול לנהוג, לרוב יישלל רישיונו למשך שנה, ובשנה שלאחר מכן ייבדקו שוב מצבו הבריאותי וכשירותו לנהיגה.
על החלטות הוועדה ומשרד הרישוי ניתן לערער בפני וועדת ערר. במידה והוועדה דוחה את הערר ניתן לערער בפני בית המשפט.
סיפאפ - הפתרון לבעיית פסילת רשיון נהיגה
נהג שרשיונו נפסל עקב דום נשימה בשינה, חייב להוכיח קודם כל שהוא מטפל בבעיה.
כדי להוכיח כשירות לנהיגה יש לטפל בדום נשימה באחת הדרכים המקובלות:
סיפאפ או התקן דנטלי, אך לא די להגיע למעבדת השינה עם התקנים אלה ולהוכיח שהם פותרים את הבעיה, יש צורך להוכיח התמדה בשימוש בהם לפחות 5 לילות בשבוע לפחות 4.5 שעות בכל לילה.